De voordelen én de valkuilen van goede IT beheer software
IT beheer software biedt belangrijke voordelen. Het scheelt tijd, voorkomt fouten en maakt meer (groei) mogelijk. Maar, zelfs goede software kent een aantal valkuilen. Daarom blijft het belangrijk om goed op te blijven letten. Wij helpen mkb-bedrijven met software die voor ze werkt, terwijl we ook de valkuilen in de gaten houden.
Als de software naar behoren werkt lijkt namelijk alles onder controle. Tot er toch iets misgaat. En het systeem geen melding gaf. Of volgens de software alle vinkjes op ‘groen’ stonden. Zelfs dan blijft het belangrijk om te blijven monitoren, om te voorkomen dat alsnog de server uitvalt. Daarom beheren én monitoren we, bijvoorbeeld als we IT beheer software implementeren.
Zelfs IT-beheer software is geen wondermiddel
“Zoals een brandmelder die alleen alarm slaat en het huis niet blust bij brand, zo kan ook IT beheer software signaleren maar niet meedenken. Daarom doen wij dat.”
Maurice Flier - Directeur
Proactief beheer
Geen zorgen over je systemen, wij grijpen in nog voordat jij iets merkt of merkt.
Systeem- en netwerkbeheer
IT-onderhoud is bij ons in goede handen, zodat jouw systemen veilig en up-to-date blijven.
Onderhoud en updates
IT-onderhoud zonder zorgen – altijd veilig, up-to-date en onder controle.
Servicecontracten
Heldere afspraken en flexibele IT-contracten, altijd inclusief 15 minuten gratis support bij elk verzoek.
Software voor monitoring, updates en meer
Mkb-bedrijven die hun ICT beheer uitbesteden doen dat om allerlei redenen. Belangrijke elementen zijn de monitoring, updates, gebruikersbeheer en documentatie. Tenminste, dat is waar we ons op richten als we het ICT beheer voor onze klanten doen.
Dat betekent andersom niet dat we blind vertrouwen op de software. In plaats daarvan kennen we ook de risico’s, dus weten we waar de menselijke blik belangrijk blijft. Dat geldt voor zowel de monitoringsoftware, remote management, ticketingsystemen als voor tools voor patchmanagement en bijvoorbeeld documentatie- en assetbeheer.
Wat doet ICT beheer software?
We adviseren, implementeren en beheren de software voor onze klanten. Het gaat dan bijvoorbeeld om tools voor netwerkmonitoring, om klantomgevingen veilig en up-to-date te houden en voor de monitoring van netwerken, servers, virtuele machines en cloudservices. Of om TeamViewer en andere RMM-oplossingen voor remote management. Aanvullend op de software doen we een aantal extra taken, om het beheer goed vorm te geven.
- Detecteren van storingen en afwijkingen
- Toewijzen en opvolgen van supportverzoeken
Daarnaast monitoren we het automatisch installeren van updates, om in te grijpen als dat nodig is. Of we beheren gebruikers, rechten en apparaten. Dat laatste vereist denkwerk, omdat het moet kloppen met de wens en intentie van de klant waarvoor we dit inrichten. Onze eigen inzet bij de IT beheer software is daardoor van grote toegevoegde waarde.
Wat doet de software wél?
Ondanks de valkuilen die we monitoren biedt IT beheer software natuurlijk een aantal belangrijke voordelen. Het gaat vooral om de combinatie van 1) inzicht, 2) snelheid en 3) structuur.
- Inzicht
De software toont welke systemen actief zijn, of apparaten up-to-date zijn en hoe het netwerk presteert. Ook zal de software het als eerste detecteren als er sprake is van een virus, een schijffout of een verbindingsprobleem.
- Snelheid
Dankzij de software die we gebruiken kunnen we incidenten sneller opmerken. Het helpt ook bij het efficiënter afhandelen van supporttickets. Bovendien kunnen we veel updates automatisch uitrollen, zelfs op de achtergrond.
- Structuur
Ten slotte draagt de IT beheer software bij aan meer structuur. We registreren alle apparaten en houden bij of die allemaal up-to-date zijn. We centraliseren de supportverzoeken en maken andersom de back-ups en gebruikersrechten inzichtelijk.
Wij kennen de voordelen én de beperkingen
Wij vinden dat een specialist op de hoogte moet zijn van zowel de voordelen als de eventuele valkuilen. Wij kennen de mogelijkheden én de beperkingen, als we software inzetten.
Zelfs de beste software ziet bijvoorbeeld geen context. Dus een server die prima presteert binnen het dashboard kan toch traag zijn, als een medewerker videobestanden via het netwerk streamt. De tool signaleert dat niet, terwijl het op de werkvloer snel duidelijk wordt.
Een automatische update zou een keer mis kunnen gaan. Bijvoorbeeld als een driver-update niet compatibel is met oudere hardware. Het resultaat? De printer werkt niet meer. Terwijl de software ‘denkt’ dat alles is bijgewerkt.|
Het zijn een paar voorbeelden van de beperkingen van software. Andersom maken gebruikers fouten buiten de software om. Waardoor de software simpelweg niet alles kan doen, en het onverstandig is om daar blind op te vertrouwen. In plaats daarvan bestaat het dreamteam uit efficiënte IT beheer software, met een IT beheer-bureau dat weet waar de beperkingen van software zitten.

