
Slimme monitoring is de onzichtbare held van ICT-beheer voor het mkb
De focus binnen het mkb-bedrijf ligt vaak op klanten, projecten en op groei. Terecht, omdat dat is waarmee het geld verdiend wordt. Ondertussen doet de ICT-omgeving wat het moet doen. Zonder haperingen, zonder zorgen.
In de praktijk is er meer gaande, om dit voor elkaar te krijgen. Wat zorgt ervoor dat de printer geen dienst weigert? Dat medewerkers niet klagen over trage systemen en dat boekhoudsoftware niet uitvalt op de dag dat de btw-aangifte gedaan moet worden? Slimme monitoring is de onzichtbare held van ICT-beheer voor het mkb.
Dankzij proactieve monitoring klinkt er niet pas achteraf een alarmbel. In plaats daarvan wordt er 24/7 meegekeken naar de systemen. En onder de motorkap van die systemen. Bij PWA helpen we mkb-bedrijven daar dagelijks mee. Zo zorgen wij ervoor dat zij zich kunnen focussen op klanten, projecten en op groei.

Wat is slimme monitoring?
Slimme monitoring houdt alles in de gaten. Van serverbelasting en beschikbare schijfruimte tot aan foutmeldingen die niemand handmatig zou opmerken.
Eric van Velthoven - IT-specialist
Het gaat om de geautomatiseerde en continue bewaking van systemen, netwerken, apparaten en applicaties. Dat is belangrijk, om te voorkomen dat er eerst iets stukgaat. Monitoring werkt als een waarschuwingssysteem, vóórdat er iets fout gaat. Wat dat betreft werkt het zoals een rookmelder, maar dan voor bijvoorbeeld het netwerk. En zonder dat bedrijven er zelf mee aan de slag hoeven, omdat wij dit oppakken binnen ons ICT beheer voor het mkb.
Proactief beheer
Geen zorgen over je systemen, wij grijpen in nog voordat jij iets merkt of merkt.
Systeem- en netwerkbeheer
IT-onderhoud is bij ons in goede handen, zodat jouw systemen veilig en up-to-date blijven.
Onderhoud en updates
IT-onderhoud zonder zorgen – altijd veilig, up-to-date en onder controle.
Servicecontracten
Heldere afspraken en flexibele IT-contracten, altijd inclusief 15 minuten gratis support bij elk verzoek.

Twee scenario's uit de praktijk
Wordt er getwijfeld om het ICT beheer uit te besteden?
Het kan bijdragen aan meer snelheid, in te zetten als concurrentievoordeel.
Dat geldt bijvoorbeeld voor een middelgroot architectenbureau in de regio. Als het bedrijf hard groeit neemt het aantal klanten, grotere projecten én extra medewerkers snel toe. Ze werken dagelijks met zware tekenpakketten. Sneller kunnen schakelen zonder technische bottlenecks is dan een belangrijke voorwaarde voor meer groei.
Het is in dat geval mogelijk dat de performance van de centrale server de groei op een bepaald moment niet meer kan bijbenen. Niet omdat er iets kapot is, maar omdat de capaciteit was afgestemd op een kleiner team. Dankzij slimme monitoring zien we dat al vóórdat medewerkers merken dat de belasting structureel toeneemt. Zonder dat iemand iets hoefde te melden adviseerden we al een gerichte upgrade. Daarnaast optimaliseerden we caching, stelden automatische opschoning in en richtten de monitoring in om de toekomstige groei goed in de gaten te blijven houden.
Of denk aan een administratie- en advieskantoor, dat de stap wil maken naar meer digitale diensten. Dankzij ICT beheer en slimme monitoring verloopt dat heel soepel. Wij zorgen ervoor dat het klantportaal, online documentuitwisseling en moderne werkplekken op de juiste wijze worden ingericht.
Medewerkers krijgen niet te maken met technische regels of uitdagingen. Ondertussen houden wij de veiligheid in de gaten, terwijl de organisatie de eigen ambities waarmaakt. Bijvoorbeeld dankzij tweefactorauthenticatie voor de veiligheid en automatische waarschuwingen bij verdachte patronen. Zodat het kantoor kan groeien met digitale diensten, zonder in te leveren op gebruiksgemak of snelheid.

Een paar tips voor slimme monitoring
Benieuwd hoe we bij PWA kijken naar zowel wat er vandaag speelt, als wat er morgen mis zou kunnen gaan? Wij letten op de details, en stellen de slimme monitoring daarop in. Op die manier bieden we meerwaarde met ons ICT beheer voor het mkb.
Dat doen we bijvoorbeeld met:
- Drempelwaarden die activeren op trend, in plaats van op incident.
- Proactieve monitoring op basis van actuele data met historische patronen.
- Monitoring van printers en back-ups, om die altijd achter de hand te hebben.
- Een koppeling met support, zodat onze helpdesk de klant belt (in plaats van andersom)
FAQ: veelgestelde vragen over een IT service contract
- Wat mag er niet ontbreken binnen een goed IT service contract?
Binnen een IT service contract kunnen we adviseren, leveren, configureren en beheren. Dat geldt voor hardware, voor de cloud, voor andere software en voor alles wat erbij komt kijken. Wij ontzorgen MKB-organisaties, zodat hun IT zonder omkijken werkt zoals zij verwachten. - Hoe lang loopt een ICT service contract?
Een ICT service contract loopt bij ons standaard een jaar. Dat biedt de mogelijkheid om het beheer deskundig op te pakken, professioneel uit te voeren en daar vervolgens op te evalueren. Veel van onze klanten helpen we al jarenlang. - Ik zoek een IT service contract: kunnen jullie helpen?
Ja, we bieden IT service contracten voor MKB-organisaties. Veel daarvan helpen we al jaren, vanzelfsprekend afgestemd op hun wensen. Daarin bieden we de flexibiliteit om te groeien en te veranderen, ook al werken we vanuit heldere afspraken.