Phishing: Pakketbezorger gemist of niet?

U kent het wel; Talloze berichten in de mailbox over een postbezorger die u net gemist heeft op uw thuisadres, wat vervelend nou. Voorzien van een (zogenaamde) track- en trace code en een sympathieke afbeelding van een postbezorger waar je medelijden mee zou krijgen. Echter is de enige reden om medelijden met deze meneer te hebben is omdat zijn portret wordt misbruikt voor criminele activiteiten. Hoe goed kunt u phishing van echte e-mails onderscheiden?

Phishing behoeft geen uitleg meer, wel benadrukking

We kennen allemaal het begrip phishing. Kwaadwillende gooien talloze hengels uit via online berichten en hopen dat er wordt gehapt, met alle gevolgen van dien. Want vaak laten we (onbewust) heel veel persoonlijke informatie achter. De methodes blijven in de kern hetzelfde maar in de praktijk zijn ze steeds lastiger te onderscheiden. 

 

Phishing in de mailbox

Een bekende methode is u doen laten geloven dat er een pakketje voor u klaarligt of meermaals geprobeerd is af te leveren. Ogenschijnlijk lijkt dit een plausibele mail omdat u (ongetwijfeld) regelmatig online bestellingen plaatst. We zijn dan ook snel geneigd om de link in de mail aan te klikken zonder er iets langer bij stil te staan. Ziet u het verschil? 

 

 

Welke technische oplossingen zijn er tegen phishing? 

Met diverse softwareoplossingen kunt u de kans op phishing flink reduceren. Zo kunt u bijvoorbeeld met een preventieve e-mail scanner voorkomen dat dergelijke mails überhaupt in uw reguliere mailbox(en) belandt. En mocht dat wel het geval zijn, dat de links stuk voor stuk zijn gecontroleerd. Of mails, die van buiten uw organisatie worden verstuurd, voorzien van een prominente disclaimer in beeld zodat u eraan herinnerd wordt extra voorzichtig te zijn met het aanklikken van links. 

 

Wat kunt u zelf doen tegen phishing?

Gewoon niet happen! Dat klinkt natuurlijk eenvoudiger dat het in de praktijk is. Maar met een aantal vuistregels verklein je de kans aanzienlijk. 

  1. Controleer het e-mailadres. Staat er achter de ‘@’ geen betrouwbaar domeinnaam zoals @postnl.nl? Verwijder de mail. 
  2. Controleer de mail op spelfouten. Vaak zijn de mails (slecht) vertaald vanuit het Engels en vist u zelf de fouten er eenvoudig tussenuit. 
  3. Wordt er gevraagd om uw gegevens te controleren? Wees dat voorzichtig. Partijen als de bank en postbezorging-bedrijven zullen nooit vragen om persoonsgegevens te delen per e-mail. 
  4. Straalt de mail ‘spoed’ uit? Oftewel, u moet snel klikken want anders kunt u uw pakket nooit meer ophalen. Niet doen. 
  5. Klik nooit op een link, maar kijk zelf op de website waar u het product gekocht heeft of op de postNL app.


Gezond verstand is, naast aanvullende technische oplossingen, de basis voor het veilig en privé houden van uw persoonsgegevens. Afgelopen december organiseerde wij een evenement voor onze relaties om bij te dragen aan de bewustwording van online fraude. Mocht u het interessant vinden kunt u de samenvatting en een zeer interessante lezing van Frank Mulder van Beveiligmij.nl terugkijken! 

la3 9406 lilian fotografie pwa noordwijkerhout 2024 08 27.jpg?1752495911&focus=50.30 51

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Laat dan een bericht voor ons achter en een van onze adviseurs neemt zo snel mogelijk contact met je op! 

 

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.

Lees ook onze andere blogs

Terugblik: Copilot-event bij Van der Valk
Bij Van der Valk Sassenheim ontvingen we op donderdag 10 april een diverse groep PWA-klanten voor een pilot-event over Microsoft Copilot. Op het programma: presentaties, live demo en volop ruimte voor vragen. Met als afsluiter: een goed verzorgde lunch.
Hoe PWA en Copilot jouw werk makkelijker maken
Artificial Intelligence (AI) helpt ons om steeds slimmer te werken en Copilot is daar een goed voorbeeld van. De mogelijkheden zijn oneindig, maar je kunt het al heel laagdrempelig inzetten voor bijvoorbeeld het samenvatten van lange werkrapporten, het verbeteren van e-mails of het omzetten van data naar heldere visualisaties. In deze blog vertellen we jou hoe jij Copilot kunt inzetten en hoe PWA daarin een rol kan spelen.
PWA’er aan het woord: Alex Obbes
PWA’s Alex Obbes (23) uit Leiderdorp werkt als supportmedewerker in de buitendienst. De vrijheid in deze rol vindt hij het allerfijnst. Geen dag is hetzelfde: hij lost IT-problemen op bij klanten op locatie en leert steeds weer iets nieuws. In de zomer verruilt hij de laptop graag voor het roer. Hij is dan het liefst met vrienden op het water te vinden. Maar wie is Alex nog meer?