Multi Factor Authenticatie: Een extra slot op de deur
Er zijn meerdere manieren om MFA in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door;
- Locatie: Je heb bijvoorbeeld alleen toegang als je binnen het bedrijfsnetwerk zit.
- Tijd: Alleen binnen een bepaalde periode inloggen bijvoorbeeld 8.00-17.00
- Iets dat je weet: Bijvoorbeeld beveiligingsvragen en natuurlijk de gebruikersnaam en wachtwoord.
- Iets dat je hebt: Bijvoorbeeld eenmalige pincodes die via sms worden verstuurd.
- Iets dat je bent: Bijvoorbeeld je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
99% van de gebruikers kiest voor een gebruikersnaam en wachtwoord als eerste factor. Hiernaast dient er nog een tweede factor worden gekozen. Met MFA ben je beter beveiligd dan met een Single Factor Authenticatie zonder dat het de gebruikservaring verminderd!
Welke applicaties kan ik hiervoor gebruiken?
Er zijn meerdere aanbieders van MFA-producten. Zo heeft Microsoft een gratis variant waarmee u (website) accounts kunt beschermen. In de meeste gevallen kunt u zichzelf toegang verschaffen met een druk op de knop.
Om bijvoorbeeld uw laptop, desktop of tablet te voorzien van MFA heeft u een aanvullende dienst nodig. DUO is zo’n dienst. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat inloggen op uw PC of laptop gepaard gaat met een extra stap. Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid dus u krijgt vrijwel direct een melding met een ‘groen vinkje’ of ‘rood kruis’. Zo bent u toch extra beveiligd zonder dat het ten koste gaat van de snelheid.
Eigenlijk is de vraag niet óf maar wanneer u MFA binnen uw bedrijf in activeert.

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Laat dan een bericht voor ons achter en een van onze adviseurs neemt zo snel mogelijk contact met je op!
Lees ook onze andere blogs