Medewerker uit dienst? Houd hier rekening mee!

Medewerker uit dienst? Houd hier rekening mee!

Shana Massee - 20 juli 2023

Gaat één van uw medewerkers binnenkort uit dienst? Dan levert dit voor uw bedrijf een hoop administratief regelwerk op. Gelukkig kunnen wij u ontzorgen bij het ICT-aspect! U pakt de telefoon en belt onze supportafdeling om het gebruikersaccount van de medewerker te deactiveren. Dit kan immers in één klik geregeld worden... Toch? 

U heeft het zich vast nooit gerealiseerd, maar mutaties in uw medewerkersbestand vereist óók de nodige actie vanuit ons. We leggen graag uit hoe dat komt en waar u wellicht rekening mee moet houden.

 

Licenties opzeggen
Als uw medewerker uit dienst gaat, dan kijken wij samen met u welke licenties er aan zijn/haar account verbonden zijn. De kans is groot dat er een lopende Microsoft 365 licentie is, zodat uw medewerker kan e-mailen en Office-applicaties als Excel en Word kan gebruiken. Maar heeft u ook gedacht aan andere licenties of diensten, zoals een antivirusprogramma, wachtwoordmanager of MFA-tool? En wat dacht u van een (mobiel) telefonieabonnement? En wat doet u met data van de betreffende (ex)medewerker?

Data behouden?
De medewerker gaat uit dienst, maar wat moet er met de data gebeuren? Het emailadres van de medewerker is bekend bij uw klanten en leveranciers, die hier wellicht nog eens (per ongeluk) gebruik van gaan maken. Het is verstandig om dit e-mailadres een bepaalde periode aan te houden en een automatisch antwoord in te stellen. Zo worden de verzenders gelijk op de hoogte gesteld van de uitdiensttreding. 

De medewerker kan ook nog belangrijke bedrijfsdata in een opslaglocatie in de cloud bewaard hebben. Wilt u dat deze data behouden blijft? Deel dit direct met ons! Wij kunnen middels een back-up abonnement deze data voor u bewaren, maar dit brengt wel maandelijkse kosten met zich mee. Kortom, als een medewerker uit dienst treedt is het van belang te bespreken wat er met de data moet gebeuren.

Komt er vervanging?
Word de oude medewerker direct of binnenkort vervangen door een nieuwe medewerker? Dan is het wellicht beter om de abonnementen en licenties juist niet op te zeggen. Want in dat geval koppelen we het nieuwe gebruikersaccount aan de licenties van de gebruiker die uit dienst gaat. 

Jaarcontracten?
Onze klanten nemen over het algemeen jaarcontracten af bij Microsoftdiensten. Het zou kunnen dat u tijdelijk nog doorbetaald voor een licentie van een medewerker die al uit dienst is. Deze licenties staan beschikbaar in de licentiepool. Als u een medewerker aanneemt is het dus belangrijk om te controleren of er nog licenties beschikbaar zijn in de pool.  

Informatie leidt tot het beste advies
Zoals u kunt lezen zijn er een hoop verschillende scenario’s te bedenken waarbij er verschillende handelingen moeten worden uitgevoerd. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie met ons te delen over (aankomende) mutaties in uw personeelsbestand. Dit kan zowel u als ons een hoop tijd en onnodige administratiekosten schelen!

Bent u benieuwd naar onze supportafdeling? Neem direct een kijkje in onze keuken!
 

4K: de nieuwe beeldschermrevolutie?

4K: de nieuwe beeldschermrevolutie?

Met vier keer zoveel pixels is het beeld van een 4K-monitor aanzienlijk scherper dan dat van een (momenteel standaard) 2K-beeldscherm. Een 4K-scherm brengt meer informatie in beeld, wat het makkelijker maakt om te 'multitasken'. Is 4K de nieuwe beeldschermrevolutie?

Storing en onderhoud

Storing en onderhoud

Op deze pagina vindt u alle actuele informatie over onderhoud en verstoringen aangaande (onze) IT dienstverlening. 
TV kijken via een onafhankelijke tv-aanbieder !

TV kijken via een onafhankelijke tv-aanbieder !

Wist u dat tv kijken tegenwoordig ook via een onafhankelijke tv-aanbieder kan? Zo bent u niet langer afhankelijk van uw internetprovider en heeft u plotseling dus veel meer keuze als u naar een glasvezel internetprovider overstapt.

Iedere klant direct laten helpen door onze supportafdeling, is dat mogelijk?

Iedere klant direct laten helpen door onze supportafdeling, is dat mogelijk?

Minder korte lijnen door uitbreiding? Niet bij ons! PWA blijft groeien en dat is niet voor niets. Ons aanbod groeit, de behoeften van onze klanten groeien en dat betekent dat wij extra handen nodig hebben om aan de verwachtingen te voldoen. Eén van onze doelstellingen dit jaar is om een nóg snellere supportafdeling te realiseren. Wij vroegen ons af; kunnen we de telefoon altijd binnen dertig seconden opnemen? 

www.pwa.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.pwa.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren