Gevonden voorwerp: Persoonsgegevens

Gevonden voorwerp: Persoonsgegevens

Andries van der Gugten - 15 november 2019

 

" In 2018 gaf 8,5 procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in datzelfde jaar slachtoffer te zijn geweest van digitale criminaliteit. Dat komt neer op ruim 1,2 miljoen(!) mensen. En wat mij persoonlijk verbaast is dat we onbewust, maar zeer regelmatig de deur (van heel iemand anders) wagenwijd openzetten.. "


Social media.

Tijdens het scrollen door de tijdlijnen zie ik vrijwel dagelijks gevonden ID kaarten, rijbewijzen en andere documenten voorbij vliegen met (heel veel) persoonlijke informatie. Waarbij men vroeger dergelijke voorwerpen bij de gemeente of politie bracht gaat men nobel zelf actief op zoek naar ‘het slachtoffer’ van verlies. An sich een goede zaak als je het mij vraagt aangezien de baliemedewerker bij het gemeentehuis direct de schaar in het document zet en kost het je al snel weer een paar tientjes om een nieuwe aan te vragen. Afijn.

Slachtoffer.

In het enthousiasme (laten we het daar even op houden) van de vinder gaat er vaak direct een publicatie uit met een foto van het desbetreffende document met de begeleidende tekst “Kent iemand deze meneer/mevrouw”? In de meeste gevallen is men zich er vaak niet eens van bewust dat ze van ‘het slachtoffer van verlies' nu pas écht een slachtoffer maken.

Gevonden Rijbewijs.

Zo kwam er vandaag weer een verloren rijbewijs voorbij flitsen zonder ook maar iets van gegevens te maskeren. Gelukkig attendeerde veel van de volgers de poster erop dat het niet verstandig is dit op deze manier te doen. Het stelt enigszins gerust dat sociale controle wel degelijk invloed heeft omdat de post direct werd gerectificeerd. Neemt niet weg dat er voldoende tijd is geweest voor kwaadwillende om een screenshot te maken en de volgende gegevens buit te maken;

  • Pasfoto
  • Voorna(a)m(en)
  • Achterna(a)m(en)
  • Geboorteplaats
  • Geboortedatum
  • Woonplaats
  • Ingeschreven gemeente
  • Rijbewijsnummer
  • Type rijbewijzen
  • Handtekening

En met een beetje geluk, wat ik vandaag blijkbaar had, reageert iemand enthousiast; "Ohh.. Dat is (.....) hij woont op de ( .... ) nummer 16!". 

Consequenties.

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken wat voor schade je kan toebrengen aan de eigenaar van de gegevens. Men zou nu simpelweg online kunnen shoppen in persoon van het slachtoffer met alle gevolgen van dien.

Ruim 2,7% procent van de Nederlanders is in 2018 het slachtoffer geworden van zogenaamde aankoopfraude. Uitbannen lijkt me een utopie maar we maken het de oplichters soms wel erg gemakkelijk, vindt u niet?

Conclusie.

Vrij recentelijk is de AVG-wetgeving van kracht gegaan om de privacy van de burger te waarborgen. Bedrijven zijn o.a. verplicht om een melding te maken van een datalek om zo eventueel op de vingers getikt te kunnen worden.

Ondanks wat haken en ogen aan deze wetgeving lijkt het me een goede zaak dat er anno 2019 meer aandacht is voor deze kwestie. Echter blijven we dwijlen met de kraan open als je het mij vraagt op het moment dat men op deze manier met persoonsgegevens (van een ander) omgaat.. 

Statistiekenbron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/29/1-2-miljoen-slachtoffers-van-digitale-criminaliteit

Door recente stroomstoring: Wat voor een impact heeft een stroomstoring op uw bedrijf?

Door recente stroomstoring: Wat voor een impact heeft een stroomstoring op uw bedrijf?

Afgelopen maandag was er een stroomstoring van Liander in de Bollenstreek, ondanks dat deze slechts een uur heeft geduurd was de impact voor bedrijven groot.
Tien jaar fan van Terra, een merk met een gouden randje

Tien jaar fan van Terra, een merk met een gouden randje

PWA gelooft heilig in het merk Terra. Niet alleen de kwaliteit van de servers, desktop pc's en laptops van deze Duitse computerbouwer is bij ons onomstreden, maar zeker ook de service. We vertellen graag over dit merk met een gouden randje.

De slimme telefoniedienst 3CX; wat kunt u er allemaal mee?

De slimme telefoniedienst 3CX; wat kunt u er allemaal mee?

Maak kennis met de 3CX telefooncentrale. 3CX is een ‘wereldberoemd’ platform dat eenvoudige en geavanceerde telefonie-functionaliteiten biedt aan bedrijven om hun telefonie beter te maken. Wat dacht u van keuzemenu’s, slimme wachtrijen voor uw bellers en integratie met Microsoft Teams? We vertellen u graag meer over 3CX en hoe u dit zelf kunt inzetten om uw klanten beter te bedienen.

PWA zegt 'ja' tegen LastPass!

PWA zegt 'ja' tegen LastPass!

LastPass maakt het inloggen in applicaties en op websites een stuk makkelijker. Met slechts één (sterk) hoofdwachtwoord zijn we overal snel binnen. Maar wat als deze wachtwoord management tool zélf wordt gehackt? PWA maakte de balans op en zegt 'ja' tegen LastPass.

www.pwa.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.pwa.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren